
Podle odborníků kvůli přísnějším limitům CO2 auta brzy výrazně podraží. Tlak Evropské komise na snižování emisí dostává absurdní rozměry. Automobilky to nutí k extrémním investicím a těm nezbývá jim nic jiného, než elektrifikovat svou nabídku.
Zaplatí to zákazníci, pokud ještě nějací zbydou. Hovoří se ale i o kolapsu celého trhu. Navíc už nejde jen o chmurné předpovědi do budoucna: podle cenového indexu společnosti EY jen v posledním čtvrtletí roku 2018 a v úvodu roku 2019 na českém trhu automobily v základní výbavě zdražily o 3,1 %. Předčilo to i inflaci, která činila 2,1 %. Ceny vozů s nejvyšší výbavou pak vzrostly o 1,6 %. Vrcholné varianty vozidel kategorie SUV zdražily v průměru o 27 000 Kč.
Za nejmenší připlatíme nejvíc
Eurobyrokrati nastavili automobilkám limity CO2, které už v roce 2025 budou muset být u osobních aut o 15 procent nižší než dnes a v roce 2030 o dalších 37,5 %. Na autosalonu v Detroitu to připustil šéf prodeje koncernu VW Christian Dahlheim. Nejvíc se podle něj zdražení projeví u menších aut a přispějí k tomu také rostoucí nároky na bezpečnost, zejména různé elektronické asistenty.
„Společnost Volkswagen se snaží využívat různé zdroje ke snižování nákladů, nicméně je jasné, že tím nepůjde kompenzovat rostoucí požadavky na investice spojené se snižováním limitům CO2,“ citoval Christiana Dahlheima magazín Automotive News Europe.
Podle EY se u vozidel řazených v kategorii nejvyšších výbavových stupňů zvýšila oproti počátku roku 2018 cena o 1,6 %, což znamená průměrný růst o 12 400 Kč. Ve srovnání se třetím čtvrtletím cena nejvyšších výbav vzrostla o 30 300 Kč.
Od ledna loňského roku zdražilo 63,2 % nejdražších variant sledovaných vozidel, v porovnání se třetím čtvrtletím vzrostla cena třetiny vozů (34,2 %).
Prémiová vozidla zvýšila svou základní cenu oproti minulému období ve čtvrtině případů. V kategorii nejvyšších variant navýšili zástupci prémiových značek cenu pouze ve 13 % případů.
Zároveň se zúžila nabídka aut s dieselovými motory v porovnání s prvním čtvrtletím loňského roku téměř o čtvrtinu (22,1 %), u benzinových agregátů došlo ke snížení nabídky o 14 %.
Elektromobily „drží basu“
Pokud byste čekali, že proti tomuto trendu půjde rostoucí nabídka čím dál levnějších elektromobilů, hrubě byste se mýlili. Auta na baterie s těmi, co jsou vybavena spalovacími motory, „drží basu“ a zdražují rovněž.
V celkových statistikách kategorie elektromobilů totiž opět došlo ke zdražení v porovnání s předchozím čtvrtletím. Podle cenového indexu EY to sice z větší části zavinila úprava nabídky modelu BMW i3, který dostal novou baterii, oproti začátku minulého roku však o 10 000 až 20 000 Kč zvýšili ceny všichni výrobci. Zdražení se týkalo většiny mainstreamových elektromobilů, mimo jiné i VW e-Golf, Nissanu Leaf a Hyundai Ioniq.